Opmærksomhed på falske netbutikker

20.09.22
Fupbutikker på nettet kan ved første øjekast ligne rigtige internetbutikker, når de forsøger at franarre dig penge eller oplysninger. Men sætter du tempoet ned og følger 5 simple råd, kan du undgå at falde i fupbutikkernes fælder.

Sæt farten ned – træk vejret, før du køber
For mange danskere er handel i internetbutikker blevet så almindeligt, at vi ikke tænker over det. Vi shopper på ”automatpilot” og hiver hurtigt betalingskortet frem og indtaster vores oplysninger. Undgå at handle på nettet, mens du har travlt med andre ting. Du skal have tid til at trække vejret en ekstra gang og se dig grundigt omkring på netbutikken, før du klikker på ”Godkend”.

Gode råd, når du handler i internetbutikker:

  • Tjek, om der findes en ”Om os”-side, og om beskrivelsen lyder troværdig.
  • Vær skeptisk, hvis varerne er markant billigere end alle andre steder.
  • Kig efter sprogfejl og priser i skæve beløb.
  • Tjek, om webadressen ser rigtig ud.
  • Kig godt efter beløbet og butiksnavnet, når du får bekræftelses-sms.

1. Ingen ”Om os”-side
Har webshoppen en ”Om os”-side, og er butikken beskrevet fyldestgørende? Svindlerne har sjældent gjort sig umage med at beskrive butikken og deres service. Seriøse webbutikker vil oftest gerne fortælle om sig selv og deres historie. Så vær skeptisk, hvis ”Om os”-siden ikke findes, er tyndt beskrevet eller ikke oplyser deres kontaktinformationer og fysiske adresse.

2. Meget billige mærkevarer
De fleste fupbutikker reklamerer med kæmpe besparelser på kendte mærkevarer inden for fx sko eller tøj, som man ofte vil søge efter på nettet. Men vær opmærksom, hvis varen er markant billigere end andre steder. Så kan tilbuddet være for godt til at være sandt.

3. Sprogfejl og priser i skæve beløb
Mange fupbutikker får oversat al tekst af en computer. Derfor er fupbutikker fulde af sprogfejl og sjove formuleringer. Skæve priser (fx 378,16 kr. for et par mærkevare sko) kan være tegn på, at indholdet er kopieret fra udenlandske butikker og automatisk oversat direkte til dansk sprog og valuta.

4. Underlige webadresser
Tjek altid, om webadressen passer til det, webshoppen sælger. Mange fupbutikker har overtaget en gammel webadresse, som slet ikke har noget med varerne at gøre. Andre prøver at få butikken til at ligne en officiel webbutik for et kendt mærke, blot med en mindre ændring i webadressens stavemåde.

5. Beløb og butiksnavn er ændret i bekræftelses-sms’en
Kig bekræftelses-sms’en fra Nets grundigt igennem, før du godkender købet. Stemmer beløbet og butikkens navn ikke, er du måske ved at blive udsat for den type svindel, der kaldes livephishing. Her tror du, at du køber en vare på den butik, du ser på skærmen. Men det er en fupbutik, og bag facaden bliver dine kortoplysninger brugt til at foretage et helt andet – og måske dyrere – køb på en helt anden webbutik. Varen leveres til svindleren, men du har betalt for den. Da du tror, du er i gang med at foretage et helt almindeligt køb på nettet, lægger du måske ikke mærke til, at den bekræftelseskode, du via sms modtager fra Nets, lyder på et andet beløb eller et andet butiksnavn. Derfor indtaster du koden og godkender købet.

Du kan også kigge efter, om internetbutikken har et såkaldt e-mærke. E-mærket er en dansk mærkningsordning for sikker nethandel, der viser, at webshoppen lever op til e-mærkets forbrugerbeskyttende krav.

I 2019 fandt og indrapporterede e-mærket 150.000 fupbutikker. Det er en effektiv form for svindel, for svindlerne behøver kun at oprette én falsk internetbutik, læne sig tilbage og vente på, at så mange kunder som muligt falder i fælden.

Læs mere i guiden: Betal dit køb på en sikker måde

IT-Stuen 
Har du brug for hjælp, så husk at du kan besøge IT-Stuen på Posthuset i Ballerup. Her sidder en masse dygtige frivillige klar til hjælpe dig med b.la. MitID, borger.dk og andre IT problematikker. Se åbningstider her.  

 

(Billede og tekst: sikkerdigital.dk)